maandag 26 januari 2015

Bionisch horen (21) - Een vastgelopen schip vlot getrokken

Een vastgelopen schip. (Bron: http://www.blikopnieuws.nl/)

Een paar weken geleden werd mijn bezwaar bij het UWV gegrond verklaard. Opluchting! In de beschikking stond echter ook dat ik in maart (dus over ruim een maand) alweer een medisch onderzoek moet ondergaan bij het UWV. Kortom: dan begint het hele circus weer opnieuw...

Om daartegen beter gewapend te zijn dan de eerste keer, schreef ik dezelfde dag nog een mail naar het ziekenhuis. Daarin verzocht ik om een afspraak met mijn audioloog. In die mail beschreef ik alle onderwerpen die ik bij de audioloog aan de orde wilde stellen.


Vandaag was de bewuste afspraak. De te bespreken en te behandelen stappen die ik in mijn mail uitvoerig had omschreven, had ik zwart op wit bij mij, zodat ik niets zou vergeten.

Met stip op nummer 1 stond 'instellingen CI finetunen'. De laatste tijd had ik heel veel last van gerasp en gekraak in de lagere middentonen en de lage tonen. Dat gerasp en gekraak kwam bovendien een fractie van een seconde later bij mij binnen dan de hoge en hogere middentonen. Om de goed klinkende tonen eruit te filteren moest mijn brein zich extra inspannen, waardoor vrijwel al mijn energie daaraan op ging.

Nadat ik dat verhaal aan de audioloog vertelde, deed hij enkele metingen. Uit die metingen bleek dat mijn hersenen ten opzichte van een halfjaar geleden -bij de laatste instellingen- toch alweer een groter bereik hadden gekregen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht, want door het gerasp en gekraak merkte ik daar niets van. Dus toch weer goed nieuws! Een meevaller, waarmee de audioloog verder aan de slag ging.

Na de metingen veranderde hij de instellingen drastisch. Hij ging niet uit van 'finetunen op basis van de laatste instellingen', maar van de uitkomsten uit de metingen die hij had verricht. Dat vond hij zuiverder. Wel waarschuwde hij mij van tevoren dat ik waarschijnlijk opnieuw aan het geluid moet wennen, omdat het nu zo anders klinkt. Toch durfde hij deze drastische stap wel aan.
Het geluid klinkt nu inderdaad heel anders, maar wel meer in balans. Het gerasp en gekraak is nu gelukkig verdwenen. Ik vertrouw erop dat ik er wel aan wen.

Ook vertelde ik hem dat ik de muziek zo erg miste. Hij zette daarom een speciaal programma voor muziekwaarneming op de processor. Ik ga daarmee maar eens flink experimenteren: toonladders op de piano van mijn dochter spelen, dingen op het drumstel van mijn zoon uitproberen en proberen of ik mijn eigen gitaar weer kan stemmen, om vervolgens de nummers te spelen die ik vroeger speelde. Ben benieuwd hoe dat nu gaat klinken...

Volgens de audioloog zijn technische verbeteringen in hoorapparatuur en CI's momenteel flink in ontwikkeling. Hij vertelde mij dat het hem niets zou verbazen als er over pakweg een jaar al resultaten worden geboekt. Zonder mij er al aan vast te klampen geeft deze mededeling mij hoop in zowel beter spraakverstaan als in een betere muziekwaarneming. En dan kan mijn processor met nieuwe, verbeterde software worden geüpdatet. Ik hoef dan gelukkig geen nieuwe -peperdure!- processor aan te schaffen.

De overige onderwerpen die ik hem wilde voorleggen, konden tijdens deze afspraak niet meer aan de orde komen, maar dat wist ik van tevoren al wel. Hij gebruikt mijn vragen en mijn voorgestelde vervolgstappen nu als input voor een nieuwe brief als 'wapen' tegen het UWV. Hij zegde toe dat hij mij binnen twee weken een brief stuurt waarin hij het stappenplan en een mogelijk tijdspad neerlegt.

Op 9 maart heb ik opnieuw een afspraak om te bekijken hoe het er dan voor staat. Ik kan nu eigenlijk al wel zeggen dat ik er vertrouwen in heb!

Kortom: voor mij is het een enorme opluchting dat er nog ruimte voor verbetering blijkt te zijn. Ik stapte na een uur weer tevreden op mijn fietsje, in de wetenschap dat het vastgelopen schip nu weer vlot wordt getrokken!

3 opmerkingen:

  1. Mooi Wies, Een lange weg, maar je gaat nog steeds vooruit.
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk, eindelijk weer positief nieuws.. UWV welke overstag gaat en een audioloog welke vooruitgang kan zien/vinden en verbeteren... ga zo door... groetjes, Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Wies, lees je stukjes af en toe, niet altijd, wel met plezier.
    Goed te lezen dat het beter gaat. Heel erg fijn voor je... zeker als de toekomst nog meer goed nieuws brengt.

    BeantwoordenVerwijderen