woensdag 25 juni 2014

Bionisch horen (14) - Donald Duck

Still uit de film 'The Spirit of 43-Donald Duck' (Bron: YouTube)

De afgelopen drie weken stonden voor mij in het teken van oefenen in spraakverstaan en in het luisteren van muziek. Tijdens de laatste afregeling, op 6 juni, bleek ik met spraakafzien al 93% te verstaan en zonder spraakverstaan 78%. Daar was ik best wel verbaasd over.
Wel kreeg ik van de logopediste enkele oefeningen in spraakverstaan mee. Uit die oefeningen werd duidelijk dat ik de woorden en zinnen redelijk tot goed versta als er langzaam gesproken wordt. Met spreken in een sneller tempo gaat het een stuk minder.

Bij de oefeningen in het luisteren van muziek klinkt veel nog erg vreemd.Sommige instrumenten neem ik al wel waar zoals ze behoren te klinken, maar bij andere instrumenten en vooral bij zang kan ik er soms geen chocola van maken. Het schijnt een kwestie van tijd en van wennen te zijn, wil ik muziek weer enigszins normaal kunnen waarnemen. Ik hoop het maar, want muziek is een heel belangrijk bestanddeel van mijn leven.

Tijdens de afregeling op 6 juni stelde de audioloog de laatste vier stroomsterkteprogramma's in. Nu, bijna drie weken later, zit ik inmiddels op het laatste programma. Dit betekent een volkomen andere auditieve waarneming dan bij de vorige keren. In het begin hoorde ik voornamelijk met mijn hoortoestel, terwijl mijn CI ongedefinieerde klanken produceerde. Mijn auditieve oriëntatie richtte zich toen voornamelijk op mijn hoortoestel. Sinds ongeveer twee weken is het andersom: het volume van mijn CI overstemt het volume van mijn hoortoestel nu helemaal, zodat mijn auditieve oriëntatie nu op het CI ligt. Mijn hoortoestel is daarbij ondersteunend.

Door deze totaal andere gehoororiëntatie maakte ik twee weken geleden kennis met nieuwe huisgenoten: Donald Duck en consorten! De stemmen van mijn echtgenoot en mijn kinderen klinken voor mij helemaal niet als hun eigen stemmen, maar als de stemmen van Donald Duck, Kwik, Kwek en Kwak... Buurtgenoten en andere mensen die ik tegenkom klinken als de andere personages in de Donald Duck-strip. Als ze rustig spreken kan ik ze al wel een beetje verstaan, maar daar is alles ook mee gezegd. Wanneer krijgen ze hun eigen stemmen weer terug?

Aanstaande vrijdag heb ik opnieuw een revalidatieafspraak met audioloog en logopediste. Ik vertel hen over mijn avonturen in een stripverhaal en ben benieuwd of ze mij ook kunnen vertellen of dit blijvend is, of van tijdelijke aard. We wachten af!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten