donderdag 19 september 2013

Profileren


Afgelopen woensdagmiddag ging ik naar een symposium over werk zoeken in Dordrecht. Het symposium heette 'Samen sterk voor werk', een strijdbare kreet die strijdbare actie belooft!


Het symposium werd georganiseerd door de Stichting 50Plus Drechtsteden. Deze stichting heeft een concreet actieplan geformuleerd dat 50plussers aan het werk moet helpen. Het symposium was in feite de aftrap van het actieplan. Op het programma stonden een forumdiscussie over enkele stellingen en -jawel!- een workshop over flirten! Zakelijk flirten, welteverstaan. Dit even om mogelijke misverstanden te voorkomen... Het publiek van werkzoekenden kon rechtstreeks in contact komen met enkele aanwezige werkgevers, wat een belangrijke meerwaarde gaf.

Geheel tegen mijn verwachting in, bleek dit symposium ineens een podium te zijn waarop ik mij echt profileerde! Ik had van tevoren een blaadje gemaakt waarop ik aangaf wie ik ben, wat ik doe, waarmee ik werkgevers of opdrachtgevers kan helpen en de vermelding dat ik per direct kan beginnen. Het was mijn bedoeling om dat blaadje op de muur van de grote zaal te plakken, maar ineens kwam er een tv-cameraploeg op mij af! "Hé, wat gaan we nou krijgen???" was het eerste dat in mij opkwam. Maar deze mensen stelden mij enkele vragen, onder andere waarom ik op deze happening aanwezig was. Nou, daar sta je dan met een microfoon voor je snufferd en een grote camera als een jachtgeweer op je gericht...
Enfin, volkomen overdonderd vertelde ik toen kort over mijn sollicitatie-ervaringen en wat ik van deze bijeenkomst wilde opsteken.

Het resultaat van mijn 'tv-optreden' zag ik een halfuurtje geleden terug op de live-stream van de nieuwsuitzending van RTV Dordrecht. Welnu, tv-geniek ben ik allerminst, maar mijn verhaal bleek voor de redactie van deze nieuwsuitzending toch voldoende waarde te hebben om er een fragment van uit te zenden

Mijn blaadje kreeg ook nog een ander staartje. Aan het eind van het symposium werden enkele prijsjes uitgereikt aan diegenen die zich het beste hadden onderscheiden, die middag. Zo werd ik ook naar voren geroepen. Wederom dacht ik: "hé, wat gaan we nou krijgen?" Wat staat mij, als persoon die in grote groepen meestal nogal bleu overkomt, nu te gebeuren? Ik kreeg een boekje uitgereikt met als titel: "Hoe word ik een schat?" Intrigerend...! Ik kon mijzelf niet observeren, maar volgens mij moest ik er zo rood als een pioenroos hebben uitgezien...

En nu natuurlijk de hamvraag: gaat dit alles mij ook iets opleveren??

7 opmerkingen:

  1. Wat gaaf! Het levert in elk geval op dat je hebt ontdekt dat wat jij te vertellen hebt, gewaardeerd (en gehoord!) wordt!

    *vooral zo doorgaan*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gedaan! Jouw positieve (re)acties leverden ook positieve reacties op. Nu nog een werkgever, maar die gaat er op deze manier vast komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig! Of je nou tv-geniek bent of niet, als je enthousiast bent, dan straal je. Dat alleen al maakt je tv-geniek.
    Ben benieuwd wat het je gaat opleveren. Ik duim voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat super!! Het is je van harte gegund dat je zo in de schijnwerpers wordt gezet. Komt het filmpje ook op internet? Ik zou het graag willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Femke,

    Vanmiddag kreeg ik een mail van de secretaris van Stichting 50Plus Drechtsteden. In deze mail gaf hij de link waaronder de betreffende uitzending van RTV Dordt te zien is:

    http://www.youtube.com/watch?v=7AjfqIVK-c4&feature=youtu.be&a

    Het onderdeel over het symposium begint op 5 minuut 40.
    Ben benieuwd wat je ervan vindt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verhaal en interessante ervaringen! Een hele kunst om in de uitzending te komen, want ze interviewen vaak tientallen mensen op zo'n dag. En dan ook nog op het podium. Bespeur ik daar enige groei? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Wies,
    Weet jij dat pioenrozen hele mooie bloemen zijn. In vele kleuren. Ook je eigen verhaal weet je weer treffend neer te zetten. Er zijn maar weinig mensen die een "verhaal" op papier kunnen zetten. Graag tot binnenkort.

    BeantwoordenVerwijderen