maandag 18 november 2013

Bello in the picture!

Windhonden in Speeltuin Bello (bron Facebookpagina Speeltuin Bello)

Als niet-hondenbezitter raakte ik begin dit jaar betrokken bij Speeltuin Bello, een hondenspeeltuin in Rotterdam. Waarom eigenlijk een hondenspeeltuin? In Rotterdam is gebrek aan plekken waar honden veilig kunnen loslopen. Er zijn wel hondenlosloopgebieden, maar die zijn in de meeste gevallen niet omheind, liggen vaak aan de grote weg en zijn daarom niet veilig. Daardoor kunnen honden hun energie niet goed kwijt. Een omheind terrein, voorzien van speeltoestellen en toezicht kan dit probleem voor hondenbezitters verhelpen. Maar nog belangrijker is dat een hondenspeeltuin mensen met elkaar in contact brengt. Door het inzetten van vrijwilligers voor het toezicht draagt de hondenspeeltuin bovendien bij aan de participatiemaatschappij, waar de politiek momenteel haar mond vol van heeft.

Iemand uit mijn netwerk is één van de oprichters van dit initiatief. Hij vroeg mij in februari of ik hun projectplan wilde redigeren en zo nodig herschrijven. Dat projectplan was nodig om als kandidaat voor het Rotterdamse Stadsinitiatief genomineerd te worden. Het plan had dus echt een officiële status.

Dat leek mij wel wat, ik zou hiermee wel eens laten zien dat ik ook overweg kan met onderwerpen waarmee ik geen rechtstreekse ervaring heb! Zo gezegd, zo gedaan. Ik kreeg een enorm document toegestuurd, dat ik in zijn volle omvang door mijn taalkundige zeef liet gaan. Dat resulteerde in veel kleine en soms wat grotere aanpassingen, zodat het document er uiteindelijk helemaal klaar voor was.

Kleine hondjes in Speeltuin Bello (bron: Facebookpagina Speeltuin Bello)

Speeltuin Bello ging helaas niet door naar de volgende selectieronde, maar de initiatiefnemers waren zeer tevreden over mijn werk, zowel inhoudelijk als ook qua planning en deadline. "Als wij geen duwtje van de gemeente krijgen, dan gaan wij zelf wel verder," dachten ze. Zo zijn zij enkele maanden lang bezig geweest met het bouwen van een proefopstelling, het zoeken van sponsors, het werven van vrijwilligers en onderhandelen met enkele Rotterdamse deelgemeenten.
Vervolgens moest het concept Speeltuin Bello  bij het publiek bekendgemaakt worden Dit gebeurde op verschillende manieren: door middel van posters, flyers, in landelijke en regionale kranten, via een website en via Facebook, maar ook door mensen met een hond direct aan te spreken.

Al deze inspanningen leidden ertoe dat Speeltuin Bello als pilot in twee Rotterdamse wijken werd opgesteld. Van eind juli tot en met eind september stond Speeltuin Bello in Hoogvliet en vanaf eind september in het Vroesenpark in Rotterdam-Noord. Met deze pilots worden ervaringen opgedaan, die ertoe moeten leiden dat Speeltuin Bello een permanent karakter krijgt in diverse Rotterdamse wijken. De ervaringen zijn tot nu toe zeer positief. De bezoekers komen niet alleen voor hun hond, maar ook om andere mensen te ontmoeten. Dat laatste is minstens net zo belangrijk! "Mensen ontmoeten elkaar, leren elkaar beter kennen, mensen vertellen elkaar (levens-)verhalen. Mooie verhalen, blije verhalen, emotionele verhalen, verdrietige verhalen," aldus de initiatiefnemer uit mijn netwerk. Speeltuin Bello heeft met deze vorm van sociale cohesie duidelijk bestaansrecht getoond.

Om dit bestaansrecht ook aan de beleidsmakers duidelijk te maken, deed mijn netwerkkennis weer een beroep op mij. Hij vroeg mij om enkele bezoekers te interviewen en hun verhalen op te tekenen. Zo toog ik een paar keer naar de Bello-vestigingen in Hoogvliet en in het Vroesenpark. Inmiddels heb ik alle verhalen afgerond, mijn opdrachtgevers waren ook hierover te spreken.

Cameraploeg in Speeltuin Bello (bron: Facebookpagina Speeltuin Bello)

Hiermee zochten ze weer publiciteit. Afgelopen woensdag is de wethouder met onder meer participatie in haar portefeuille, bij Speeltuin Bello op bezoek geweest.  Met in haar kielzog mensen van de pers, het actualiteitenprogramma Eén Vandaag en een cameraploeg van het Stadsinitiatief. Deze publiciteitscampagne heeft heel wat opgeleverd: afgelopen woensdag een artikel in een regionale krant (op pag. 21), donderdag op de website van die regionale krant een uitgebreider artikel en donderdagavond als klapper een reportage in het actualiteitenprogramma Eén Vandaag. Hopelijk gaat dit leiden tot definitieve vestigingen van Speeltuin Bello, verspreid door heel Rotterdam!

Op woensdag 20 november stond een klein berichtje in een regionale krant, waarin werd aangekondigd dat er naar aanleiding van het bezoek van de wethouder in Rotterdam ruimte komt voor 'meer speeltuinen voor de trouwe viervoeter.' Kijk, dat biedt perspectief!

Ik vind het heel bijzonder dat ik hieraan met schrijf- en redactiewerk een bijdrage mocht leveren. Speeltuin Bello heeft een warm plekje in mijn hart gekregen!

Meer informatie:
www.speeltuinbello.nl
www.facebook.com/speeltuinbello (tevens bron van de foto's)
 

7 opmerkingen:

  1. Luctor et emergo: Ik worstel en kom weer boven. Dat maakt een mens sterk. Vooral bedoeld voor doordouwers, positieve-lingen, creatieve-lingen, niet bij de pakken neer-zitters, gaan met die banaan. Taalkundig zullen deze woorden wel niet kloppen, maar we hoeven ze niet te vertalen. Dank voor je Bello plekje in je hart.

    Luctor et emergo en jou Bello verhalenboek gaat er komen.

    Met vriendelijke groet,
    Gerard Sangers

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verhaal! Ik zag de reportage bij Eén Vandaag en moest meteen aan jou denken. Het is dat Rotterdam vanuit Utrecht wat ver weg is, maar het lijkt me heerlijk om zo'n plek te hebben. Geweldig dat jij hier aan hebt kunnen bijdragen! Moet een goed gevoel geven.
    Ben benieuwd naar meer van dit soort verhalen van je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees ik Utrecht?! Wij wonen in Utrecht en zou het fantastisch vinden het initiatief ook hier in te brengen.

      Verwijderen
  3. Mooi verhaal, Wies! Fijn voor de hondenbezitters dat je je talenten hiervoor hebt ingezet, en inspirerend voor niet-hondenbezitters. Met schrijven kun je alle kanten uit!
    Hartelijke groeten uit Hoofddorp. Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk verhaal én leuk experiment. Geweldig dat je er op jouw manier een bijdrage aan hebt kunnen leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste mensen, allemaal hartelijk dank voor jullie reactie!
    Groetjes, Wies.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De hondenspeeltuin is al enige tijd verhuisd uit mijn 'buurt' (woon in Spijkenisse). Kom er dus minder... Zou mooi zijn als er per gebied (deelgemeenten zijn zowat uitgestorven he) een hondenspeeltuin als die in Hoogvliet zou komen. Qua ondergrond is gras voor lang- of draardharigen ook echt veel fijner...

    BeantwoordenVerwijderen