maandag 11 november 2013

Competenties op de fiets


Het afgelopen weekend heb ik het nuttige met het aangename verenigd. Het weer was over het algemeen goed, daar profiteerde ik dan ook van! Ik testte namelijk een fietsroute uit. Tijdens die test bleek dat mijn competenties als analytisch vermogen, oog voor details en mij kunnen verplaatsen in andere mensen en situaties goed van pas kwamen!

In juni van dit jaar is er vanuit Dordrecht voor het eerst met succes een fietsvierdaagse verreden. Deze fietsvierdaagse was georganiseerd als een leer-werkproject voor werkzoekenden van 50 jaar en ouder. Werkzoekenden konden zich aansluiten en nieuwe ervaringen opdoen in het gehele proces. Alles, vanaf het prilste begin tot het eind, werd door de deelnemers aan het project vormgegeven. Te denken valt dan aan zaken als het zoeken naar financieringsmogelijkheden, het bouwen van een website, het uitzetten van routes, het aanvragen van vergunningen, het creëren van faciliteiten voor start en finish, bewegwijzering van de routes, het schrijven van een informatieboekje voor de deelnemers. Kortom, een zeer complex geheel van zaken die allemaal in elkaar grijpen.

Voor het informatieboekje voor de deelnemers schreef ik informatieve teksten over de plaatsen en bezienswaardigheden die op de routes werden aangedaan.Voor het schrijven van een tekstje van ca. 100 woorden raadpleegde ik verschillende bronnen om uiteindelijk tot de essentie te komen die voor fietsers interessant is. Die klus nam dan ook heel veel tijd in beslag. Ook leverde ik enkele foto's voor dat boekje.

Van 3 tot en met 6 juni 2014 vindt er weer een fietsvierdaagse in en rond Dordrecht plaats. Hoewel dit nog ver weg lijkt, is de projectgroep al met de voorbereidingen daarvan begonnen. De ervaringen van de eerste keer worden daarbij dankbaar gebruikt, het (fiets)wiel hoeft tenslotte maar één keer te worden uitgevonden! Inmiddels worden er weer afspraken met samenwerkingspartners gemaakt, facilitaire zaken geregeld, vergunningen aangevraagd en er zijn ook weer routes samengesteld.

De routes zijn samengesteld met behulp van specifieke computerprogrammatuur en moeten 'in real life' uitgetest worden. Er zijn namelijk altijd factoren waar een computerprogramma geen rekening mee kan houden. Het afgelopen weekend heb ik een gedeelte van één van die routes getest, een stuk van ca. 35 km. dat door Rotterdam voert. Omdat ik in Rotterdam woon, stelde iemand van de projectgroep voor dat ik die route onder de loep (of liever gezegd onder de fietsbanden!) zou nemen. Welnu, dat deed ik afgelopen vrijdag.

Tijdens zo'n test kom je allerlei rariteiten tegen: beschrijvingen die niet helemaal meer kloppen vanwege veranderde verkeerssituaties, verwijzingen naar knooppunten die soms niet kloppen, een knooppuntenbordje dat verscholen staat tussen andere verkeersborden en daardoor niet opvalt, gevaarlijke verkeerssituaties en ga zo maar door. Rotterdam is bovendien een permanente bouwput, als gevolg daarvan liggen vaak stukken fietspad open. En dan natuurlijk altijd op plekken waar jij net op dat moment langs moet... Dan moet je erg goed opletten dat je niet een kant uit wordt gestuurd waar je niet moet zijn.

Eén stukje van ongeveer 4 km. moest ik liefst drie keer rijden om tot een bevredigend resultaat te komen. De eerste keer op vrijdagochtend kwam ik bij een kruising abrupt aan het einde van een fietspad terecht. Dat einde was gemarkeerd met haaientanden. Dit betekent dat de auto's die bij de kruising naar rechts afslaan, voorrang hebben. Voor fietsers die stevig willen doortrappen is zoiets een zeer onverwachte en levensgevaarlijke situatie!

Op zaterdagmiddag reed ik een iets ander tracé, maar toen kwam ik terecht in een smalle straat met tramrails. Als fietser moet je dondersgoed uitkijken dat je daar niet met je fietswiel in terecht komt! Ook die optie viel dus af.

Drie keer is scheepsrecht! Op Google Maps zocht ik uit hoe ik op een andere, veilige manier van punt A naar punt B kan fietsen. Voordeel is dat ik Rotterdam redelijk ken en de toestand van bepaalde wegen en fietspaden redelijk kan inschatten. Op zondagmiddag reed ik die route, dat gaf gelukkig geen problemen. Een route met overwegend vrije fietspaden en voornamelijk rechttoe rechtaan, zodat je niet gauw verkeerd rijdt. Punten die voor misverstanden kunnen zorgen, worden tijdens de fietsvierdaagse voorzien van pijlen.

Ook ga ik voor de tweede fietsvierdaagse weer teksten schrijven voor het routeboekje, dat zal mij de komende periode een hele tijd van de straat houden. Over Rotterdam kan ik heel veel vertellen...!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten