donderdag 13 maart 2014

Bionisch horen (2) - Onder het mes

Inwendig gedeelte cochleair implantaat. Bron: orenenhoren.info.

Gisterochtend om 7 uur meldde ik mij na een onrustige nacht bij het Erasmus MC in Rotterdam. Ik hoefde niet ver te reizen, het ziekenhuis ligt nog geen 4 km. bij mijn huis vandaan. Mijn echtgenoot en dochter hadden mij gebracht.


Voor mijn dochter, eerstejaarsstudent geneeskunde, was mijn opname een leerervaring op zich. Zij volgde met veel belangstelling de handelingen en vragen van de verpleegkundigen. Zij kon mij dan ook prima vertellen dat mijn bloeddruk heel goed was.

De spanning begon wel te snijden... zou alles wel goed gaan??? Mijn verstand vertelde mij dat ik daar op moest vertrouwen, alle vooronderzoeken wezen uit dat ik een geschikte kandidaat voor een cochleair implantaat ben. Veel mensen hadden mij bovendien moed ingesproken, hartverwarmend! Maar mijn gevoel bracht mij terug naar de angst voor mislukking, dat begon dus behoorlijk te wringen. Door deze zorgen liep ik als een kip zonder kop rond in de kamer.

Om half 10 moest ik mij in een operatiejasje hijsen en ik kreeg pijnstillers en een slaapverwekkend medicijn. Dit om wat rustiger te worden voor de operatie. Om 10 uur werd ik naar de narcoseruimte gereden en om half 11 begon de operatie, waarin het inwendige gedeelte van het CI (zie foto) is geplaatst en de elektroden zijn aangesloten op mijn gehoorzenuwen. Een precisieklus die 2½ uur duurde, vernam ik achteraf. Om kwart voor 2 werd ik wakker met een dik verband om mijn hoofd en tegen tweeën werd ik weer naar mijn kamer gereden.

Ik had er terdege rekening mee gehouden dat ik mij misselijk of duizelig kon voelen, maar gelukkig was er niets aan de hand. Wat eten en drinken viel er dan ook goed in! Alleen voelde ik mij erg moe, waarschijnlijk ook door de nawerking van de narcosemedicijnen. Tegen 4 uur 's middags kwam de arts die mij opereerde bij mij langs. Hij vertelde dat de operatie goed was verlopen en dat alles werkt. Op dat moment viel er een enorme last van mij af. De zaalarts vertelde mij dat ik de volgende ochtend weer naar huis mocht.

Overdag had ik veel geslapen. 's Avonds tegen half 8 werd ik een beetje wakker. Ik had een boek bij me en had tot ongeveer half 11 's avonds gelezen. Toen vond ik het weer tijd worden om te slapen. Ik had echter een wat rommelige nacht. Veel gedraaid en er een paar keer uit geweest. Om half 7 vanochtend werden mijn temperatuur en bloeddruk weer gemeten, op dat moment sliep ik. Toen alles in orde bleek viel ik weer in slaap. Om half 8 werd ik wakker gemaakt door het zonnetje boven de Erasmusbrug, mooier kon niet! Kennelijk was mijn dag- en nachtritme een beetje in de war geraakt.

Na het ontbijt vanochtend verving een verpleegkundige het dikke verband om mijn hoofd en om half 10 kwam mijn echtgenoot mij weer ophalen. Om 10 uur was ik weer thuis. Ik heb tot 12 uur op bed gelegen, daarna ben ik weer opgestaan. Ik hoop het een tijdje beneden in de woonkamer vol te houden, zodat ik de komende nacht hopelijk weer normaal kan slapen.

Al met al is de operatie mij behoorlijk meegevallen. Volgende week dinsdag moet ik weer naar het ziekenhuis toe. Dan naar de polikliniek voor controle, waar het verband van mijn hoofd wordt verwijderd. Tot die tijd doe ik het dan ook heel rustig aan, zodat de wondgenezing zo voorspoedig mogelijk gaat verlopen.

Nu ben ik bekaf, ik ga maar languit op de bank liggen.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Wies,

    Wat fijn dat alles goed is gegaan en dat de operatie je is meegevallen. Heel bijzonder om nu al een verslag van je te lezen. Ik wens je een goed verder herstel!

    Hartelijke groeten vanuit Hoofddorp,
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd geweldig he fijn dat je ook is meegevallen een voorspoedig herstel op nasr deel twee de aansluiting en revalidatie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn Wies,
    alles oke dus
    gefeliciteerd
    sterkte met je herstel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Wies,
    Laat alles er maar zijn en neem de tijd die jij nodig hebt. Het gaat in golven. Nu weer goed, dan weer iets minder maar het einddoel heb je je zelf al gesteld. Dus jij weet waar de weg toe leidt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wies,

    Heerlijk dat er besloten is tot een implantaat! Ik ben er nog iedere dag blij mee, want zelf inmiddels volledig doof. Ik hoop oprecht dat je er gelukkig mee zult zijn.

    Moet je bij het Erasmus nog steeds 6 weken wachten op de eerste fitting? Ik hoorde in Utrecht vorige week dat ze daar na 3 weken al beginnen met de revalidatie. Dat vond ik echt een superspannende gebeurtenis.

    succes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke, dank je wel! Ik weet op dit moment nog niet hoe lang ik moet wachten op de eerste inregeling. Volgende week dinsdag moet ik naar de poli voor controle en het verwijderen van het verband, dan zal ik er wel naar vragen.

      Fijn dat jij er zoveel baat bij hebt! Dat hoop ik ook te bereiken...

      Groetjes, Wies.

      Verwijderen
    2. Binnenkort een goedhorend kopje koffie dan maar?
      Joke

      Verwijderen
  6. Geweldig te lezen dat de operatie goed ging, en dat het ook goed gaat met jou!
    Over vallen en opstaan gesproken...... niet te snel weer op willen staan hoor! Take your time!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat de operatie zo goed is verlopen.
    Nu wachten op het spannende moment om het bionisch horen in werking te gaan stellen.
    Wat zal het heerlijk zijn wanneer je weer beter kunt horen.
    Sterkte en succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Wies wat leuk dat de operatie goed gelukt is. Jij mocht ook vlug naar huis. Ik ben 3 dagen moeten blijven in het UZ van GENT. Maar bij mij hebben ze twee operaties moeten doen, één voor mijn implantaat te steken en één om mijn andere oor dat ik toch niet meer nodig heb volledig leeg te halen zodat ik geen infecties meer zou hebben. Ze hebben een stukje vet uit mijn lies gehaald om mijn lege oor op te vullen. Ik heb nu in juni mijn cochleair implantaat (momenteel een Nucleus 6) 4 jaar en ik ben er uiterst tevreden mee. Ik ben nog altijd verbaasd om terug te kunnen horen nadat ik één jaar volledig doof ben geweest. Vele groetjes en het beste verder xxx

    BeantwoordenVerwijderen