dinsdag 18 maart 2014

Bionisch horen (3) - Van de auditieve radar verdwenen

Radarbeeld (bron: Engelstalige Wikipedia)

De dagen vlak na mijn operatie verliepen nogal wisselend. Enerzijds vind ik het heel goed gaan, maar anderzijds voel ik mij in een zwart gat beland.


Mijn wond genas goed en na twee dagen was ik alweer van de pijnstillers af. Wel was ik soms erg moe, maar na een tijdje languit op de bank krabbelde ik wel weer op. Afgelopen zaterdag kreeg ik echter een kleine terugslag. De vermoeidheid sloeg zodanig toe, dat ik laat in de middag nog maar naar bed ging. Tot etenstijd had ik nog twee uur geslapen.

Sinds afgelopen zondag voel ik van tijd tot tijd wat duizeligheid opkomen. Dat blijkt echter vaker voor te komen, dus ik maak mij er niet zoveel zorgen om. Maar lastig is het wel, ik durfde daardoor nog niet echt goed naar buiten te gaan. Stel je voor dat je ineens tegen de vlakte gaat en ongelukkig valt, ik moet er niet aan denken... Wel zat ik zondagmiddag nog even achter het huis in het zonnetje, dat was heel lekker!

Mijn dagen bracht ik de afgelopen tijd vooral door met afwisselend een stukje lezen, een beetje computeren en dan weer languit op de bank liggen uitrusten. Mijn echtgenoot en zoon zorgden ervoor dat alles thuis een beetje liep, zij zorgden voor de boodschappen, eten koken en de was.
 
Wat ik echter erg hinderlijk vind is dat ik momenteel in auditief opzicht helemaal van de radar ben verdwenen. Vóór de operatie had ik rechts nog een heel klein beetje restgehoor in de hoge tonen. Het zwaarste hoortoestel zorgde ervoor dat ik hiermee, samen met het restgehoor links zonder hoge tonen, nog een klein beetje spraak kon verstaan. Met veel moeite, maar toch...

Door de operatie is mijn restgehoor rechts helemaal weggevallen. Het kleine beetje dat ik links nog over heb, is veel te weinig om gesprekken te kunnen verstaan. Daarmee neem ik alleen maar een ondefinieerbare geluidenbrij waar, waarvan ik maar moeilijk chocola kan maken. Dat ervaar ik als verstikkend... Als je helemaal niet meer kunt volgen wat er wordt gezegd, verschrikkelijk!

Hierdoor ben ik op dit moment ook bang om mij in het verkeer te begeven. Ik ben bang dat ik verkeersgeluiden niet op tijd waarneem en ik kan niet horen waar deze geluiden vandaan komen. Maar het alternatief is mij helemaal opsluiten. Dat vind ik echter nog veel erger, dus ik moet mij  ertoe aanzetten om toch af en toe even naar buiten te gaan. Zonet liep ik een klein stukje door de wijk, dat ging gelukkig goed. Maar ja, mijn woonwijk op een doordeweekse dag rond half 12 's ochtends is een toonbeeld van rust, dat is dus niet echt maatgevend. Mijn fietsje zal echter nog wel een tijdje in de schuur blijven staan.

Vanochtend moest ik naar de poli voor controle en voor het verwijderen van de hechtingen. Mijn echtgenoot had mij even gebracht en later weer opgehaald. Alles zag er goed uit. In principe mag ik nu alles weer doen, dus de genezing tot nu toe is heel goed verlopen. Ik vroeg de arts hoe lang het duurt voordat ik de vervolgstappen van de revalidatie kan zetten. Hij vertelde mij dat ik er rekening mee moet houden dat ik ongeveer 4 tot 6 weken 'auditief afwezig' ben. Toen slaakte ik wel even een hele diepe zucht, ik voel mij op dit moment zo geïsoleerd...

Gelukkig bestaat er zoiets als e-mail en social media. Daarvan ben ik de komende paar weken voor de communicatie volledig afhankelijk. En als ik thuis persé iets moet kunnen verstaan, is er nog altijd de aloude blocnote met pen. Met al dit kunst-en-vliegwerk moet ik mij communicatief op de been zien te houden.

Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar het moment dat het uitwendige gedeelte van het CI wordt aangesloten en voor het eerst wordt ingeregeld. Na intensieve oefening tijdens de revalidatie moet ik dan rechts weer geluiden kunnen waarnemen met als einddoel: beter spraakverstaan. Enfin: ik hou hoop!

Nu ga ik maar eens in bad en mijn haren lekker wassen. Dat kon een week lang niet, maar nu gelukkig wel weer!

6 opmerkingen:

  1. Wies alles lijkt mij volgens het boekje te gaan inclusief de ongemakken het komt echt allemaal goed, dan ben je die tijd snel vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Wies,

    Wat goed om te horen, dat het normaal is dat je 4 tot 6 weken even auditief "minder" bent dan voorheen. Ik kan me nauwelijks voorstellen wat het is om vrijwel niets te horen. Maar dat het isolerend werkt, dat staat buiten kijf! Houd moed, hoe moeilijk ook! Heel veel sterkte en tot snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wies,
    Niks op tegen toch, om door je eigen buurt te wandelen? Zo haal je weer eens een frisse neus en misschien zie je iets bijzonders wat je op een idee brengt voor een artikel in het wijkblad.
    Vier tot zes weken is inderdaad een lange periode. Je wilt natuurlijk gauw met de revalidatie beginnen. Je kunt deze periode gebruiken om weer nieuwe krachten op te doen. Na de voorbereiding op de operatie, om snel te herstellen, kun je je nu voorbereiden op de revalidatie. Het zal best heel vermoeiend voor je worden om je hersenen te trainen in het betekenis geven aan vreemde geluiden.
    Groeten van Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zul jij blij zijn met social media en Internet! Zal ik je eens iets verklappen? Al die jaren waarin dat allemaal ontwikkeld werd, was puur en alleen ter voorbereiding op jouw operatie en revalidatie. Zodat jij toch niet helemaal 'weg' bent! Niet verder vertellen hoor!

    Maar even serieus: geweldig dat het zo voorspoedig verloopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. JA, Wies, het zijn de hobbels die genomen moeten worden maar het termijn is te overzien. Heel toevallig stond ik van de week in een winkel en stond er een meneer naast mij met een gelijkwaardig externe aangebrachte hoor faciliteit. Heel voorzichtig aan de man gevraagd hoe dat nu ging met horen en deze was daarna niet meer te stuiten met zijn verhaal tot en nu zijn tevredenheid. Maak me dus geen zorgen komt allemaal goed.

    groetjes, Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste mensen, allemaal hartelijk dank voor jullie warme, bemoedigende reacties! Ik moet nu door een hele zure appel heen en ik voel mij behoorlijk gedesoriënteerd, het zij zo.

    Het mooie weer weerhoudt mij er echter niet van om even naar buiten te gaan. Gisterochtend liep ik even door mijn buurt en ik moest vanmiddag even voor een akkefietje naar de stad. Ik durfde echter niet op de fiets te stappen, maar nam tram en benenwagen. Enigszins onvast op mijn benen, maar het ging.

    Nu maar even languit, want ik trek het even niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen