vrijdag 25 april 2014

Bionisch horen (8) - Rare dynamiek

Het oor (Bron: www.integraalmedischcentrum.nl)

Na de akkefietjes van twee weken geleden leek alles weer wat beter te gaan, maar vandaag ging het weer helemaal mis! Mijn gehoor links is weer helemaal afgeknepen. Ik kan mijn huisgenoten niet meer verstaan, al zitten ze nog geen 30 cm van mij af. Zucht.....



De techniek laat mij nu niet in de steek, maar een naar gevoel in mijn hoofd zorgt ervoor dat geluiden links heel ver weg klinken. Wat zou dít nu in hemelsnaam weer zijn? Ik kan enkele mogelijke oorzaken bedenken:
1. Toch weer wat kou in mijn hoofd gekregen, al kan ik mij dat met temperaturen van boven de 20 graden zoals vandaag amper voorstellen;
2. Een gemene voortwoekering van de otosclerose in mijn linkeroor. Voordat mijn rechteroor zo hard achteruit ging had ik daar een vergelijkbaar gevoel van wat ik nu links ervaar;
3. Nasleep van een spanning waar ik deze week mee te maken had.

In het begin van deze week voelde ik mij eindelijk iets tot rust komen, maar dat gevoel is dus nu weer helemaal weg. Het lijkt wel of er elke keer een gemeen duveltje uit een doosje tevoorschijn komt, waardoor mondelinge communicatie vrijwel niet meer mogelijk is. Ik heb dit verschijnsel wel eerder gehad, maar na een paar dagen verdween het weer en was mijn gehoor naar omstandigheden acceptabel.

Een rare dynamiek heeft zich van mij meester gemaakt. Elke keer als ik er weer last van krijg, pleeg ik ettelijke schietgebedjes dat het de dag daarop weer wat beter is, maar deze schietgebedjes worden lang niet altijd verhoord... Hoe lang zal het duren voordat ik links weer enigszins beter hoor?

Zo sleep ik mij voort, ik word steeds vermoeider en zit er nu helemaal doorheen. Dit alles trekt niet alleen op mij, maar ook op mijn huisgenoten een zware wissel. Als mijn echtgenoot of mijn zoon ettelijke keren moet herhalen wat hij zegt omdat ik het niet versta, zegt hij geïrriteerd: "Laat maar!", waardoor een gevoel van uitsluiting het gevolg is. Nu ook weer. Na het avondeten ging mijn echtgenoot maar weer naar de studeerkamer en mijn zoon naar zijn eigen kamer. Mijn echtgenoot zei: "Jij verstaat toch niks!"

Ik snak naar 5 mei... Nog 10 dagen, dan is het eindelijk zover. Dan vindt de aansluiting en eerste inregeling plaats, met hopelijk uitzicht op verbetering uit deze ellende van 7 weken wachten...



4 opmerkingen:

  1. Wat een moeilijke situatie.....Sterkte de komende 10 dagen.

    Groeten, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mogelijke oorzaak nummer 4: een prop in je oor. Dat kan het geluid ook plotseling afknijpen. Laat je huisarts er maandag even naar kijken.
    Veel sterkte voor jou en je huisgenoten! Het zijn zware weken voor jullie.
    Hartelijke groeten,
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken je gevoel van uitsluiting Wies. Dat jaar in 2009 dat ik helemaal doof was en ook daarvoor toen ik amper nog 40 % hoorde aan één oor zijn één van de meoilijkste periodes in mijn leven geweest. Ik voelde mij zo alleen op de wereld, ik nam niet meer deel aan het leven en daardoor werd ik zo triestig. Ik miste alles en iedereen. Zoiets wil ik nooit meer meemaken. Jou wens ik in ieder geval veel sterkte, ik weet wat je meemaakt en ik hoop voor jou dat je na 5 mei, na de eerste fitting je een heel stuk beter zult voelen. Veel liefs xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wies, dit een slechte situatie.....maar kan je oplossen..... zit je laptop op tafel met het programma kladblok open en iedereen moet zij /haar boodschap ff intikken. Weet iedereen wat er is, geen fustratie.....en in kladblok kan je hele conversaties houden....is een bewezen concept.....suc6, groet je Herman

    BeantwoordenVerwijderen