woensdag 28 mei 2014

Bionisch horen (12) - Een sprongetje vooruit


Audiogrammen. Bron: audiologieboek.nl
Gisteren ging ik voor een tussentijdse afspraak naar het ziekenhuis. Ik had een afspraak met de audioloog voor bijregeling van mijn CI. Ik had het gevoel dat ik stagneerde en ik had ongeveer anderhalve week geleden veel last van een dreunende toon in mijn hoofd nadat ik mijn CI 's avonds uit deed. Dat kwam volgens mij doordat het grote spectrum van midden- en lage tonen in één en dezelfde toonhoogte bij mij binnenkwam.



De audioloog was verbaasd toen ik vertelde dat ik in één week al zoveel progressie had gemaakt. Ze was daarover heel tevreden! Ik vermoed dat dit komt doordat ik niet lang echt doof ben geweest. Het kleine beetje restgehoor dat ik nog in mijn rechteroor had, werd tot de laatste snik voor de operatie geactiveerd door een hoortoestel. Daardoor zijn mijn hersenen eigenlijk altijd aan geluid gewend geweest, zodat ik het proces van geluidsherkenning op zich niet meer hoef door te maken. Mijn auditieve geheugen zorgt er kennelijk voor dat ik geluiden weer redelijk snel oppik.

Het verhaal van ontbreken van midden- en lage tonen met als gevolg de waarneming van één dreuntoon kwam haar ook wel bekend voor. Ze vertelde mij dat dit verschijnsel vaak in de eerste weken voorkomt en dat ik mij geen zorgen hoef te maken dat er iets mis is.

Om na te gaan wat ik werkelijk waarneem in dit stadium, bood ze mij enkele tonen aan. Ik moest zeggen of ik die tonen wel of niet hoorde. De hoge tonen vormden geen enkel probleem. Werden de tonen lager, toen constateerde ik wederom dezelfde toonhoogte, maar de tonen kregen wel een iets ander karakter. Qua scherpte kon ik wel enigszins onderscheid maken, maar in toonhoogte zelf nog niet.

Op basis van deze uitkomsten stelde de audioloog mijn CI op twee punten wat bij:
- het iets harder toevoegen van midden- en lage tonen;
- overstap naar de tweede serie van vier stroomsterkteprogramma's.

Gisteren zat ik in programma 1 van de tweede serie op volumeniveau 7, zonder enige pijn of ander ongemak. Door de bijregeling moet er nu wat meer nuance in toonhoogte komen. Op dit moment verneem ik nog niet veel verschil, maar dat zal volgens de audioloog in de komende dagen langzaamaan wel gebeuren. Dan zal ook die dreuntoon in mijn hoofd verdwijnen. De afgelopen dagen had ik daar trouwens al wat minder last van dan anderhalve week geleden, dus ze kon wel eens gelijk hebben.

Qua stroomsterkte mag ik nu weer verder gaan opbouwen tot mijn volgende afspraak. Vanochtend begon ik met de stand van gisteren, op dit moment zit ik op het hoogste volumeniveau in programma 1. 

Wat ik al vermoedde, er was dus wel degelijk sprake van stagnatie. Daar is in technische zin nu iets aan gedaan, waardoor ik het gevoel krijg dat ik alweer een sprongetje vooruit heb gemaakt. Dat geeft de burger weer moed! Vooral de opmerking van de audioloog dat ik mij geen zorgen hoef te maken dat er iets mis is, is voor mij een grote geruststelling.

Mijn volgende afspraak is op 6 juni, dus over anderhalve week. Op die dag heb ik eerst een afspraak met de audioloog voor verdere inregeling en daarna een afspraak met de logopediste voor wat oefeningen. Kijk, nu ik weet dat ik zelf met oefeningen en kleine experimenten misschien weer verder kom, dat maakt mij minder machteloos. Ik ga er helemaal voor!


1 opmerking:

  1. Ha Wies,nou dit is nog eens een fijn bericht van jou!
    Ga zo door.....langzaamaan wordt het steeds beter.....
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen