vrijdag 4 oktober 2013

Andere werelden (2)


Dankzij iemand uit mijn netwerk kwam ik eind vorig jaar in aanraking met het fenomeen 'fietsvierdaagse'. In Dordrecht was iemand begonnen met het organiseren van een fietsvierdaagse. Dit project was opgezet als een leer-werkproject voor werkzoekenden van 50 jaar en ouder. Werkzoekenden konden zich aansluiten en nieuwe ervaringen opdoen in het gehele proces.

Bij de organisatie van een fietsvierdaagse komt veel om de hoek kijken: het zoeken naar financieringsmogelijkheden, het maken van een website, het uitzetten van routes, vergunningen aanvragen, faciliteiten voor start en finish creëren, bewegwijzering van de routes, kortom een zeer complex geheel.
Het doel van deze fietsvierdaagse was niet alleen kilometers vreten, maar de deelnemers nadrukkelijk kennis laten maken met de omgeving van Dordrecht. 'Het ontdekken van Nederland in een notendop' was het motto waarmee de publiciteit werd gezocht.

Mijn belangrijkste taak daarin was die van tekstschrijver. Ik schreef en redigeerde teksten voor de website, maar leverde ook teksten en foto's voor het routeboekje. In die teksten vertelde ik iets over de geschiedenis van de plaatsen en de bezienswaardigheden op de routes. Voor mij betekende deze klus een ontdekkingsreis naar de rijke historie van Dordrecht, het omringende polderland en de steden en dorpen die op de routes werden aangedaan. Variërend van Gouda tot Breda en van Oud-Beijerland tot Gorinchem.

Na een succesvol verloop van de fietsvierdaagse werd het boekje opgenomen in de collecties van de openbare bibliotheek en het Regionaal Archief in Dordrecht. Ook is het boekje opgenomen in de catalogus en het depot van de Koninklijke Bibliotheek. Op die manier blijft deze publicatie, waaraan onder meer mijn naam is verbonden, voor de eeuwigheid voor het nageslacht bewaard.

Volgend jaar komt er weer een fietsvierdaagse in en om Dordrecht.

Nu de sprong van een fietsvierdaagse naar een hondenspeeltuin!
Iemand uit mijn netwerk ontwikkelde het concept van een hondenspeeltuin in Rotterdam. De bedoeling van deze hondenspeeltuin is het creëren van een ontmoetingsplaats in de wijk, waarin honden onder toezicht lekker los kunnen lopen en samen kunnen ravotten, zonder overlast te geven voor niet-hondenbezitters. Maar dat is niet het enige. Misschien nog wel belangrijker is, dat deze hondenspeeltuin mensen met elkaar in contact brengt.

In de wijk Hoogvliet was de afgelopen twee maanden een proefopstelling van deze hondenspeeltuin geplaatst. Men wilde hiermee ervaring opdoen en hiervan leren. De proefopstelling komt ook nog voor twee maanden in Rotterdam-Noord te staan.

Hoe raakte ik hierbij betrokken? Op verzoek van de oprichter had ik een halfjaar geleden het projectplan zorgvuldig geredigeerd. Kort geleden vroeg hij mij of ik enkele mensen wilde interviewen over wat deze speeltuin voor hen persoonlijk betekent. Ik heb nog niet alle verhalen uitgewerkt, maar het is wel zeker dat deze hondenspeeltuin voor veel sociale cohesie heeft gezorgd in een wijk waar helemaal geen voorzieningen zijn en waar mensen niet veel contact met elkaar hebben. De honden zijn eigenlijk het vehikel waardoor mensen weer contact met elkaar hebben. Van de door mij opgetekende verhalen laat de oprichter een boekje maken, waarmee hij de beleidsmakers wil overtuigen van het nut en het bestaansrecht van een permanente hondenspeeltuin in de wijk. Dat wordt nog spannend...!

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef: deze zeer uiteenlopende werelden vormen voor mij een persoonlijke verrijking. Hiermee toon ik aan dat ik mij goed kan inleven in andere mensen en andere situaties. Maar ik wil nog graag een wereld betreden: de wereld van een werkgever die mijn hulp als tekstschrijver of onderzoeker nodig heeft! Dan kan ik daarmee weer mijn eigen boterham verdienen. Wie biedt...?

2 opmerkingen:

  1. Leuk stuk, zeker over Dordrecht ga het boekje opzoeken in de Bieb.... gr. Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant! En goed geschreven ook. Complimenten!
    Ik schreef zelf ook wat blogjes over wat er in mijn directe omgeving gebeurt. Leuk om dit soort dingen van een ander ook te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen